Naprawa EGR w Zabrzu

EGR (Exhaust Gas Recirculation) to układ recyrkulacji spalin. Ten element ma z powrotem kierować część spalin do silnika. Działanie takie sprawia, że najbardziej szkodliwe substancje chemiczne, zostają cofnięte i lepiej „dopalone”, jest to ekologiczne, dobre dla środowiska naturalnego. Jeśli system działa sprawnie to w żaden sposób nie wpływa na moc silnika.

 

Najczęstszą przyczyną pojawiania się awarii w tym podzespole jest nadmiar nagromadzonej sadzy oraz cząstek stałych. W nowoczesnych układach EGR może także dojść do uszkodzenia układów, które sterują pracą zaworu EGR. Nadmierne zanieczyszczenie zaworu ma negatywny wpływ na pracę elementów sterujących i może doprowadzić do ich przeciążenia i awarii.

Uszkodzenie EGR

Najczęstsze objawy uszkodzonego EGR:

  • problemy z zapaleniem
  • niestabilna praca silnika
  • ograniczona moc i osiągi samochodu
  • sygnalizacja kontrolki Check Engine
  • nadmierne zużycie paliwa

Może dojść do zatrzymania się EGR zarówno w pozycji otwartej jak i zamkniętej. W tej pierwszej z pewnością szybko zauważymy wyraźne zmiany w działaniu silnika. Widoczny będzie spadek mocy w niektórych momentach obrotowych, a w przypadku diesli widoczna będzie czarna chmura wydobywająca się z wydechu. Pozycja zamknięta sprawi, że zauważymy na desce rozdzielczej zapaloną kontrolkę świadczącą o awarii podzespołu silnika. Zdiagnozować problem można również na podstawie składu spalin na niedogrzanym silniku.

Wymiana EGR

W przypadku silników diesla zdarza się, że awarie pojawiają się już po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów, w sytuacji gdy auto służy do jazdy miejskiej. Dłuższe trasy prowadzą do samooczyszczania się zaworu. Z kolei w silnikach benzynowych, awarie takie stwierdzane są niemal wyłącznie w autach miejskich, po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów. Jednorazowe pojawienie się usterki sprawia, że będzie ona pojawiać się cyklicznie po przejechaniu 60-100 tysięcy kilometrów. Naprawa EGR polega na jego dokładnym wyczyszczeniu. Im precyzyjniej zostanie wykonane tym dłużej zawór będzie nam służył. Ostatecznością jest jego wymiana.